mgr Aleksandra Józefowicz Sowa
Psycholog dziecięcy
Psycholog dziecięcy - poradnia psychologiczna dla dzieci Warszawa – Centrum Medyczne Arka
mgr Aleksandra Józefowicz Sowa:
Psycholog. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej. Od ośmiu lat stanowi część zespołu Kliniki
Neurologii Instytut Matki i Dziecka, gdzie zajmuje się diagnozą psychologiczną/neuropsychologiczną
dzieci (6 miesięcy -18 lat).
Diagnoza psychologiczna dzieci
Diagnoza neuropsychologiczna polega na ocenie sprawności procesów poznawczych:
- mowy,
- pamięci (mogą występować zaburzenia pamięci u dzieci),
- zdolności myślenia,
- koncentracji uwagi (mogą występować zaburzenia koncentracji u dzieci),
- procesów emocjonalno-osobowościowych.
Diagnoza psychologiczna dzieci pozwala rozpoznać mocne strony i deficyty w zakresie procesów
poznawczych i intelektualnych – jak m.in. zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci czy też zaburzenia
pamięci krótkotrwałej u dzieci. Dzięki uzyskanym wynikom jesteśmy w stanie określić jaką przyczynę
mają obserwowane problemy i ocenić zakres zaburzeń. Właściwa diagnoza umożliwia dobranie
skutecznego sposobu leczenia i indywidualnego programu terapii.
Podczas badania stosowane są metody diagnostyczne takie jak:
- Test WISC-V (Skala Inteligencji Wechslera / Test inteligencji Wechslera)
- Test Leitera
- Test matryc Ravena
- Test złożonej Figury Reya.
Test inteligencji dla dzieci Wechslera (Wechsler Intelligence Scale for Children – WISC) to test inteligencji
stosowany u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 16 lat. Test Wechslera dla dzieci obejmuje głównie poziom
edukacji podstawowej i średniej. Jego celem jest ocena procesu uczenia się na etapie szkolnym.
Diagnoza neuropsychologiczna jest szczególnie ważna w przypadku dzieci cierpiących na:
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu ( m in. zespół Aspergera)
- ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi)
- Zespół Downa
- Mózgowe porażenie dziecięce
- Padaczka
- Niepełnosprawność intelektualna
Niepokojący sygnały w zachowaniu dziecka, które powinny skłonić rodziców do wykonania diagnozy:
- Zaburzenia mowy (np. opóźniony rozwój mowy),
- Zaburzenia pamięci u dzieci,
- Afazja (utrata zdolności językowych),
- Trudności w szkole – zaburzenia koncentracji u dzieci, trudności z opanowaniem materiału,
- Trudności w nawiązywaniu relacji społecznych,
- Problemy z dostosowaniem dziecka do ogólnie obowiązujących zasad zachowań społecznych,
- Zachowania agresywne w stosunku do siebie lub innych,
- Radykalne zmiany w zachowaniu,
- Nieharmonijny i opóźniony rozwój psychoruchowy.